افزایش زاد آوری در حیات وحش سبزوار

به گزارش دامپزشک نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد- حمیدرضا صادقی رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار گفت: امسال زاد و ولد گونه‌های جانوری قوچ و میش، کل و بز و آهو در مناطق حفاظت شده شیر احمد و پروند و منطقه شکار ممنوع ریوند سبزوار و داورزن افزایش داشته است.

او افزود: بر مبنای سرشماری پاییزه حیات وحش، افزون بر سه هزار راس انواع قوچ و میش، کل و بز و آهو در مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع سبزوار و داورزن وجود دارند که با زادآوری و دوقلوزایی این تعداد بیشتر می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار ادامه داد: همزمان با فصل زاد و ولد آهوان و دیگر گونه‌های جانوری عملیات پایش و بازرسی از مناطق حفاظت شده زیستی در این شهرستان افزایش یافته است.

گونه‌های جانوری همچون قوچ و میش، کل و بز، آهو و روباه، کاراکال و گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمجه و پرندگانی مانند بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه‌های شاخص جانوری منطقه پروند و شیراحمد سبزوار محسوب می‌شوند.

انتهای پیام /

ضرورت توجه به کلینیک‌های دامپزشکی در شرایط کرونا

به گزارش دامپزشک نیوز به نقل از خبرگزاری میزان-سید آرش حسینی میلانی ، به تشریح آخرین وضعیت کلینیک‌های دامپزشکی با توجه به شیوع کرونا پرداخت و گفت: مراکز کلینیک‌های دامپزشکی به خاطر شرایط خاصی که از نظر استقرار دارند و به دلیل آنکه ضابطه روشنی در رابطه با آن‌ها وجود ندارد، میزان برخورد شهرداری با آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: به دلیل وجود ابهام در وضعیت چگونگی فعالیت این صنف در واحد‌های مستقل یا واحد‌های مسکونی، برخی از مناطق شهرداری تهران بدون بررسی جامع موضوع و اتخاذ تدابیر و راهکار‌های اجرایی مناسب، بلافاصله به جلوگیری از فعالیت این صنف اقدام می‌کنند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به شیوع کرونا اظهار داشت: ما اکنون در مقطع شیوع کرونا هستیم و این حیوانات به لحاظ دامپزشکی باید مورد چکاپ و بررسی قرار گیرند چراکه احتمال ابتلای حیوانات به کرونا رد نشده و من بر اساس گزارش‌هایی که دیده‌ام برخی از حیوانات از انسان‌ها، کرونا گرفته بودند.

حسینی میلانی با تاکید بر اینکه اقدامات مهمی توسط کلینیک‌های دامپزشکی انجام می‌شود و نباید فعالیت آن‌ها نادیده گرفته شود، تصریح کرد: در صورتی که این مراکز فعال نباشند و خدمات لازم را به مردم و و حیوانات خانگی ارائه ندهند، بیم آن می‌رود شهر‌ها دچار شیوع بیماری‌های مشترک شهری شود.

وی افزود: به لحاظ پروتکلی در این شرایط کرونایی باید احتیاط‌های لازم را انجام داد تا ظرفیت درمانی کلینیک‌های دامپزشکی برای درمان حیوانات خانگی دچار اختلال نشود. در واقع با تمهیداتی که انجام می‌شود، باید بتوانیم موانع قانونی را در این زمینه برطرف کنیم.

انتهای پیام/

گمانی زنی پیرامون شوک آزادسازی احتمالی نرخ ارز بخش کشاورزی

میزان اثرپذیری قیمت ها از تغییرات نرخ ارز در بخش کشاورزی ایران دارای مدل های تناقض نمای متعددی است اما تقریبا همه اتفاق نظر دارند که نرخ ارز از دو کانال بر قیمتهای بخش کشاورزی اثر می گذارد اول اثر مستقیم و از طریق اثرگذاری بر قیمت تمام شده وارداتی محصولات بخش کشاورزی که اثرات آنی دارد؛ دوم، اثر غیر مستقیم و از طریق اثرگذاری بر قیمت نهاده های اولیه یا ارزش ویژه نهاده های واسطه ای مورد استفاده در بخش که تاثیرات بلند دامنه تری دارد و البته با تغییر در رفتار سیاست گذار پولی یعنی سیاست های اصلاحی تدریجی ارزی با ثبات و کنترل کننده تورم ،کاهش نوسانات تورم و بازتر شدن اقتصاد شاید زودتر به تعادل برسد. در ادبیات مالی از این روابط متاثر تحت عنوان گذر نرخ ارز(Exchange Rate Pass-Through) یاد می شود که در واقع به قیمت واردات و قیمتهای داخلی در اعمال سیاست پولی؛ و مآلا اثر نرخ ارز بر قیمت های داخلی در بازارهای ملی اشاره دارد. نتایج یک تحقیق در ابتدای دهه ۱۳۹۰گذر نرخ ارز در ایران را بین ۳۲ تا ۴۱ درصد برآورد نموده است. تاثیر نپذیرفتن گذر نرخ ارز از سطح قیمتها؛ متاثر از نوسانات نرخ ارز و تورم و درجه باز بودن اقتصاد است. گذر نرخ ارز در هر یک از بخشهای کشاورزی، صنعت و خدمات یکسان نبوده و میزان سرعت و دامنه اثرگذاری متفاوتی دارد. همچنین عوامل خاصی باعث کاهش در گذر نرخ ارز می شود. بعنوان مثال یکسان سازی نرخ ارز باعث افزایش گذر نرخ ارز می شود. طرفه اینکه امروزه آشکار شده که سیاست هدفگذاری تورم بر میزان گذر نرخ ارز موثر است. اما اثرگذاری نرخ ارز بر تورم داخلی انواع کالاها و نهاده های وارداتی کشاورزی چقدراست؟ برای جواب به این سئوال ما نیاز به محاسبه دقیق ساختارهای آماری- مالی گذر نرخ ارز برای اقتصاد کشاورزی ایران داریم. پارامترهایی نظیر پاسخ تورم مصرف کننده به ضربه نرخ ارز در مقام مقایسه با پاسخ تورم تولیدکننده به ضربه نرخ ارز؛ عوامل ملی اثرگذار بر نرخ ارز انتقالی مانند محیط تورمی، وضعیت تقاضا، ضرایب ریسک نظام ارزی، درجه باز بودن اقتصاد، نوسانات تورم، سیاست های پولی و متغیرهای بازاری بخش کشاورزی مانند فورماسیون ساختار بازار کشاورزی، تقاضای بازار، محدودیت های بازار کشاورزی مانند تعرفه ها و چسبندگی بازار و ساختار متنوع شرکتها(ذی نفعان و ذی مدخلان)، درجه واردات محور بودن نهاده ها، سهم بازار، برتغییرات قیمت گذاری بعد از تغییر نرخ ارز اثرگذار است. امروزه می دانیم آزادسازی یکباره نرخ ارز تأثیر زیادی بر شاخص قیمت مصرف کننده چه از جنبه انتظارات تورمی و و نقدینگی انباشت شده چه از جنبه شاخص قیمت تولید کننده دارد، و در پی آن نوسان قیمت‌های نسبی، با ناپایدار کردن شرایط اقتصاد تولید و افزایش تورم موجب کاهش حجم تجارت وافزایش نااطمینانی در عرصه تجارت خارجی کشاورزی شده و در بلندمدت، وخامت تراز تجاری بخش کشاورزی ایران را در پی خواهد داشت. به نظر می رسد امروزه اثبات شده که در کشورهایی نظیر ایران؛ آزادسازی یکباره نرخ ارز میتواند مضر باشد زیرا بخش کشاورزی سریع‌ترین واکنش را به تغییرات ارزی نشان می‌دهد بویژه در رسته هایی که واردکننده نهاده های کشاورز هستیم از افزایش قیمت های جهانی بواسطه تحمل توامان شوک عرضه و شوک تقاضا در حداقل ۹ فقره کالاهای اساسی و ضروری(گندم، برنج، روغن خام،گوشت قرمز ، شکر، حبوبات، علوفه، پنبه ، شیر خشک،کره)؛ این کالاها نیاز روزمره کشور بوده و تولید داخلی پاسخگو نیست. نهاده های عوامل تولید دام و کشاورزی (ذرت دانه ای،جو،کنجاله سویا،نهاده های دامپروری، عوامل تکثیر دام، بذر و نهال،سموم و عوامل بیولوژیک،کود، نهاده های شیلات، واکسن ها، مکمل ها و دارو های دامی و طیور) و ماشین آلات با تکنولوژی بالا(ماشین آلات تخصصی آب و خاک، ماشین آلات کشاورزی و تجهیزات دامپروری)؛آسیب خواهیم دید. حتی رژیم کودورزی مزارع ما با کودهای وارداتی گرانقیمتی مانند سوپر فسفات تریپل و سولفات پتاسیم تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. این در حالی است که هم ارتفاع خاک زراعی و هم ماده آلی خاک زراعی در حال کاهش و نیاز بیش از ۶۰ درصد از سطح زیرکشت زراعی کشور به کود گریزناپذیراست. آزاد سازی نرخ ارز در بخش کشاورزی بستگی به آنکه گذر نرخ ارز ناقص یا گذر نرخ ارز کامل باشد اثرات قابل توجهی بر روی قیمتها دارند؛ به عبارت دیگر، گذر نرخ ارز به شاخص قیمت واردات، نسبت به شاخص قیمتهای عمده فروشی و مصرف کننده باید تک به تک در کلیه زیر بخش ها مطالعه و با دقت «سطح قیمت کالاهای وارداتی»، «انتظارات تورمی در دوره کاهش ارزش پول»، «هزینه تعدیل قیمت ها» و «شرایط تقاضا» مورد مداقه قرار گیرد. مثلا این پارامترها باید به تفکیک در زیر بخش های مختلف بخش کشاورزی مثل واردات افزودنیها و مکمل های تغذیه ای در خوراک دام و طیور، واردات تجهیزات و ماشین مکانیزه و پیشرفته برای تولید خوراک دام و طیور، افزایش قیمت نهاده های تکثیر و پرورش میگو و ماهیان دریایی و قزل آلا و انتقال دانش فنی وتجهیزات شیلاتی و افزایش نرخ خدمات همکاری فنی شرکتهای خارجی با شیلات ایران، بویژه فناوری اصلاح نژاد قزل آلا، واردات تخم چشم زده قزل الا، واردات تجهیزات قارچ خوراکی و گلخانه ای، واردات افزودنیها، ویتامین ها، واکسن ها و مکمل های تغذیه ای در خوراک دام و طیور، واردات تجهیزات و ماشین مکانیزه و پیشرفته برای تولید خوراک دام و طیور،واردات تلیسه گاو سمینتال و بز شیری سانن و آلپاین و بز مورسیا و گوسفندان گوشتی رومن،خریدهای خارجی ارقام و پایه ها ی اصلاح شده خارجی، ملزومات تکنولوژی کشت بافت در فرآورده های گلخانه ای و باغی ، تکنولوژی کشت بافت خرما،واردات محصولات از جمله اندامهای تکثیری، واردات انواع سموم و علف کش ها، بذور و کود در کنارگران شدن حضوربرندهای معتبر و مطرح حوزه تولید ماشینهای کشاورزی و تامین گران قطعات یدکی اصلی و باکیفیت از شرکتهای اصلی سازنده مآلا تغییر قیمت ماشین آلات کشاورزی و قطعات یدکی؛ از جمله پیامدهای قابل بررسی است.(بپذیریم که مکانیزاسیون کشاورزی طی سالها معطوف به حوزه زراعت بوده و دیگر حوزه ها نصیب کمتری برده اند). وابستگی شدید به واردات بذور هیبرید، برخی از سموم مهم و عمده آفت کش ها با ارزبری سالیانه بیش از ۲۵۰ میلیون دلار، داروها، واکسن ها، مکملها، لیزین، میتیونین و… با ارزبری سالانه ۶۵۰ میلیون دلار، خرید سالیانه ۱۲ میلیون تن نهاده های دامی و در نهایت ارزبری بیش از ۱۴ میلیارد دلار از منابع ارزی برای واردات حدود ۳۵ میلیون تن کالاهای اساسی، همگی شناسه های مهمی از اثرات متغیر نرخ ارز بر فراگردهای تولید در بخش کشاورزی اند. نتایج و پیشینه نگاشته های حداقل ۱۱ تحقیق در اواخر دهه ۸۰ تا اوایل دهه ۹۰ شمسی در ایران نشان می دهد که اثر آنی و همزمان نرخ ارز بر تورم داخلی از ۱۰ تا ۱۳ درصد، اثر بلندمدت نرخ ارز بر تورم داخلی ۲۷تا ۳۳ درصد، اثر تغییر در قیمت واردات بیش از دو برابر اثر نرخ ارز بوده و عمدتا اثر شوک ارز بر قیمت های مصرف کننده بیشتر از قیمت های تولیدکننده بوده یعنی شوک درشاخص قیمت PPI (شاخص قیمت تولیدکننده)باعث افزایشCPI(شاخص قیمت مصرف کننده) به همان میزان میشود. البته شوک کاهش قیمت نفت، تحریم و کسری بودجه بر رشد قیمت های داخلی نباید نادیده گرفته شود. در پایان فراموش نکنیم که عمده تولیدات محصولات کشاورزی با درجه شدت و ضعف دارای بخش ارز بری بوده که اثرات یکباره افزایش نرخ ارز در ترکیب هزینه های تولید آنها مخرب خواهد بود. از سوی دیگر آزاد سازی یکباره نرخ ارز در شرایط تحریم دارای اثرات تورمی بوده و این افزایش تورم در قیمت تمام شده محصولات کشاورزی و غذایی تاثیرات مخربی خواهد گذارد. نرخ ارز را زمانی آن هم بطور تدریجی و گام به گام آزاد میکنند که اقتصاد ملی در حالت تعادل نسبی و با ثبات باشد، نه در زمان تحریم های شدید ظالمانه، تلاطم ها و عدم قطعیت های اقتصادی بالا؛ آزادسازی دفعی و یکباره نرخ ارز به تورم تولید کشاورزی دامن زده و در نهایت به کاهش رقابت پذیری و گسترش فقر در جامعه کشاورزی منجر خواهد شد. بجای آزادسازی یکباره، ابتدا باید به آزاد سازی تدریجی و کاهش مداخله دولت در بازار تولیدات کشاورزی و نحوه دور شدن از انواع قیمتهای تثبیتی و پرهیز از هر گونه سرکوب قیمتی پرداخت. ارام آرام باید شر اعتیاد بخش کشاورزی به ارز دولتی (رانت آور) را تعدیل کرد و به تشکل ها ، اتحادیه های تعاونی و انجمن های تخصصی میدان عمل وسیع تری داد

گزارش هیات تفحص از واردات محصولات کشاورزی با استفاده از ارز دولتی ارائه شد

به گزارش دامپزشک نیوز به نقل از خانه ملت، علی ابراهیمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست دوشنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه کمیسیون متبوع خود، گفت:  در جلسه دوشنبه کمیسیون ادامه گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در خصوص چگونگی اجرای قانون اصلاح استخدام مهندسین ناظر تولیدات کشاورزی ارائه شد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در دستور کار دوم نشست دوشنبه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست ،هیات تحقیق و تفحص از واردات محصولات کشاورزی و دامی با استفاده از ارز دولتی و تنظیم بازار نیز ادامه گزارش خود را ارائه کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط  درباره گزارش‌های ارائه شده توسط هیات‌های تحقیق و تفحص درخواست ارائه برخی گزارش‌ات را داشتند، اظهار داشت: بر اساس تصمیم گرفته شده توسط نمایندگان حاضر در نشست امروز مقرر شد دستگاه‌های اجرایی گزارش خود را ظرف مدت یک هفته به کمیسیون کشاورزی ارائه نمایند

لزوم رصد فرایند تخصیص ارز 4200 تومانی و واردات

محدودیت های ارزی از چالش های تامین مواد اولیه در صنایع غذایی و کشاورزی است. در بخش های مختلف به ویژه تامین غلات، ذرت، سویا و جو و محصولاتی مثل برنج و شکر واردات انجام می شود و باید ارز لازم از سوی دولت تامین شود. باوجود اختصاص ارز 4200 تومانی اما قیمت این محصولات در داخل افزایش یافته و همین قیمت تمام شده دیگر محصولات در صنایع غذایی را هم متاثر می کند. با وجود اختصاص ارز یارانه ای به واردات این محصولات، مابه التفاوت قیمت آن در داخل با قیمت جهانی مورد اعتراض مردم است تا جاییکه می شنویم اگر این محصولات با ارز آزاد به کشور وارد شود، قیمت آن منطقی تر است. این وضعیت نتیجه نوعی نابه سامانی است و همین لزوم رصد فرایند تخصیص ارز 4200 تومانی و واردات با آن را دوچندان می کند.
هزینه ای که دولت در پرداخت دلار 4200 تومانی به خود تحمیل کرده، نفعی به مردم نمی رساند. برای مثال 14 تا 15 میلیون تن غله برای خوراک دام به کشور وارد می شود اما قیمت گوشت در بازار ها کمتر از 110 هزار تومان نیست. حتی مرغداران به دلیل نگرانی درباره عدم تامین خوراک دام جوجه نمی ریزند و این یعنی در بخشی از عملکردها و فرایندها مشکلاتی وجود دارد. اینکه هزینه ای در دولت پرداخت می شود اما اثری در سفره مردم ندارد، ناشی از مشکلات در فرایند تامین است. به نظر می رسد که افرادی در دستگاه های مرتبط از این نابه سامانی منتفع می شوند.
باوجود همه چالش ها اما صنایع غذایی در کشور ما به خوبی به وظایف خود عمل کرده است و فکر می کنم سال جاری و سال آینده، سال های خوبی برای صنایع غذایی ایران در بازارهای صادراتی است. شیرخشک، پاستا، فرآورده های صیفی و سبزیجات همه از ایران صادر می شود. تولید کشورهای منطقه به دلیل همه گیری کرونا آسیب دیده و محدودیت های صادرات در کشورهای دیگر هم چنان وجود دارد اما صنایع غذایی ایران در آمادگی مناسبی برای توسعه فعالیت های صادراتی است.

تشریح خدمات ستاد اجرایی فرمان امام در حوزه حل مسائل استراتژیک حوزه اقتصادکشاورزی و تأمین امنیت غذایی

همایش مجازی “بررسی علل و عوامل ارتقا و کارآمدی زنجیره‌های تامین با رویکرد جهش در تولید ” با حضور ۲۰۰ نفر از مدیران شرکت‌های برتر حوزه کشاورزی و امنیت غذایی کشور به همت دبیرخانه جایزه ملی تعالی و پیشرفت صبح امروز برگزار شد.

در این همایش، محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو هیئت امنای ستاد اجرایی فرمان امام اظهار داشت: ویژگی‌ها و ظرفیت‌های بخش کشاورزی با توجه به دانش منابع انسانی، دانش بنیانی کشور و ظرفیت عظیم اشتغال زایی آن را در زمره پیشران‌های اقتصاد ملی قرار می‌دهد.

وی افزود:شرایط اقتصادی پساکرونایی در جهان نیز اهمیت راهبردی امنیت غذایی را بیشتر کرده، ممنوعیت صادرات مواد غذائی و دارویی از علائم افول جهانی سازی و آغاز حمایت‌گرایی توسط لیبرال‌ترین کشورهاست، ولی اقتصاد مقاومتی در کشور ما تدبیر شایسته‌ای بود که از سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد و بایستی به سرعت اجرائی شود.

عضو هیئت امنای ستاد اجرایی فرمان امام افزود: اقدامات راهبردی برای تأمین جهش تولید از جمله تسهیل در صنایع تبدیلی و تکمیلی، هدایت منابع بانکی برای تأمین منابع مالی موردنیاز بخش کشاورزی بایستی از ابتدای سال تبیین و ابلاغ گردد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان افزود: اصولاً در شرایط فعلی اقتصاد ایران پایداری تولید هر محصول و مصنوع در صورتیکه صادراتی شود تضمین کننده کاهش قیمت تمام شده تولید و بالا بردن کیفیت و استاندارد محصول و نیز برندسازی است و برای تحقق این امر نقش دولت بعنوان مقررات گذار حیاتی است

همچنین در این همایش دکتر بهروز کریمی عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر با بیان اهمیت مدیریت زنجیره تامین در دستیابی به جهش تولید مراحل تحول جهت نیل به زنجیره تامین مطلوب را بیان داشت. وی همچنین با اشاره به ویژگی‌ها و خصوصیات زنجیره تامین در صنایع غذایی و کشاورزی، مشکلات موجود در این بخش را نیز برشمرده و به برخی راهکار‌های رفع مشکلات و موانع نیز اشاره نمود.

دکتر سجاد شکوهیار عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، دیگر سخنران این همایش مجازی نیز با موضوع مدیریت ریسک در زنجیره تامین مواد غذایی و کشاورزی به ایراد سخن پرداخت. وی با اشاره به مبانی شناسایی ریسک‌ها و ریسک‌های موجود در مدیریت زنجیره تامین، راهکار‌های مدیریت این ریسک‌ها را برشمرده و به بیان اقدامات عملی در مدیریت زنجیره تامین با رویکرد جهش تولید پرداخت.

در ادامه این همایش مجازی، علیرضا بزرگی مدیرعامل هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام با ارائه گزارشی از اقدامات شرکت نواندیشان کشت و صنعت تدبیر گفت:این شرکت به عنوان هلدینگ تخصصی کشاورزی ذیل گروه توسعه اقتصادی تدبیر ستاد اجرایی فرمان امام در سال ۱۳۹۳ در چهارچوب اقتصاد مقاومتی و با هدف کمک به تامین امنیت غذایی، اشتغالزایی و سرمایه گذاری در مناطق محروم کشور در بخش‌های تولیدات گیاهی، دامی و صنایع غذایی با رویکرد دانش بنیان و حل گره‌های اصلی در حوزه اقتصاد کشاورزی و امنیت غذایی تأسیس گردید.

وی با برشمردن بخشی از دستاورد‌های این شرکت در زمینه‌های زراعت، باغبانی، گلخانه و پرورش دام و طیور گفت: اجرای طرح مشارکتی پرواربندی دام سنگین به منظور تامین بخشی از گوشت مورد نیاز کشور به ظرفیت ۲۴۰ هزار رأس و تولید سالیانه ۱۸ هزارتن گوشت قرمز در استان سیستان و بلوچستان به منظورمحرومیت زدایی و اشتغالزایی، ایجاد بزرگترین مرکز اصلاح و پرورش دام سبک در مزرعه لاله آراد به ظرفیت ۴۰ هزار رأس به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی دام داخلی و پشتیبانی از طرح اشتغالزایی بنیاد برکت در حوزه دام سبک، اجرای طرح تولید شیر در دامداری‌های مکانیزه با ظرفیت سالانه ۱۰۰ هزار تن، اجرای طرح پرواری ۲۰۰۰ قطعه شترمرغ، ۶۰۰۰ قطعه جوجه کشی و تکمیل زنجیره تولید در منطقه تایباد استان خراسان رضوی از اهم خدمات این شرکت در حوزه دام و طیور یوده است.

مدیرعامل شرکت نواندیشان کشت و صنعت تدبیر درخصوص خدمات مهم این شرکت درحوزه تولیدات گیاهی نیز گفت: راه‌اندازی گلخانه هیدروپونیک و مکانیزه ۱۵ هکتاری در زرندیه ساوه و توسعه تا ۵۰ هکتار و همچنین ایجاد واحد تولید بذور هیبریدی محصولات سبزی و صیفی در راستای جلوگیری از واردات بی رویه بذور، ایجاد باغات مثمر (گردو، پسنه، بادام) به میزان ۳۰۰ هکتار، اجرای طرح تولید محصولات زراعی (غلات، صیفی جات، زعفران) به میزان ۱۰ هزار تن در سال، کمک به افزایش تولید نهاده‌های دامی (ذرت، جو و کنجاله) و دانه‌های روغنی، با افزایش بهره وری در دیم زار‌ها جهت جلوگیری از واردات ازجمله خدمات ستاد اجرایی فرمان امام دراین حوزه است.

بزرگی افزود: شروع عملیات احداث بزرگترین و مدرن‌ترین کارخانه تولید شکر سفید به ظرفیت ۲۲۰ هزار تن در سال واقع در استان خوزستان، اجرای طرح خوراک دام به ظرفیت ۱۵۰۰ تن در سال واقع در منطقه تایباد استان خراسان رضوی، برنامه ریزی جهت احداث کارخانه تولید کره به میزان ۶۰۰۰ تن در سال به جهت کاهش واردات نیز ازجمله دستاورد‌های این هلدینگ در حوزه صنایع غذایی است.

وی با اشاره به ورود هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام به حوزه دانش بنیان افزود: همکاری با جهاد دانشگاهی در پروژه دانش بنیان انتقال جنین دام و تولید خارج رحمی جنین از گاو‌های ممتاز نژاد شیری، گوشتی و دو منظوره، ایجاد واحد تولید علوفه هیدروپونیک به منظور افزایش تولید در واحد سطح و صرفه جویی در مصرف آب، اصلاح نژاد دام‌های بومی سبک کشور به جهت افزایش راندمان تولید، تولید بذور هیبریدی سبزی و صیفی گلخانه‌ای به منظور افزایش توان داخلی تولید نیز از دیگر خدمات ستاد اجرایی در حوزه استراتژیک کشاورزی کشور است.

مشکلات واردات و توزیع خوراک دام

گفت‌وگو با این عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید‌کنندگان خوراک دام کشور  با  خبرگزاری فارس را بخوانید:

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، چند ماه گذشته تولید کنندگان به شدت نسبت به کمبود نهاده و گرانی آن در بازار معترض بودند و می‌گویند که این موضوع شرایط تولید را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای آنها سخت و دشوار کرده و موجب ضرر و زیان آنها شده است. مرغداران به قیمت بازار اعتراض داشته‌اند، اما پشت این داستان در حقیقت گرانی نهاده‌های تولید است که باعث شده هیچ حاشیه سودی برای آنها باقی نماند.

از آنجایی که قیمت نهاده‌ها 70 درصد در قیمت تمام شده محصولات پروتئینی نقش دارد، بالا رفتن قیمت نهاده موجب کاهش سود یا ضرر تولید کنندگان می‌شود، اما ماجرا پیچیده‌تر است؛ چراکه به رغم وجود نهاده‌ها در گمرک که میزان آن بین 2 تا 3 میلیون تن اعلام شده است، تولید کنندگان دسترسی به نهاده ندارند یا مجبور هستند از بازار سیاه با قیمت دو برابر خریداری کنند.

در گفت‌وگو با احمد سلحشور عضو هیأت مدیره اتحادیه تولید کنندگان خوراک دام کشور مسائل و مشکلات پیرامون کمبود نهاده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی کردیم.

وی به مشکلات عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی اشاره کرد که باعث شده نهاده‌های وارداتی توسط بخش خصوصی از گمرک ترخیص نشود. هم چنین بازارگاهی هم که وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه نهاده‌ها در نظر گرفته نه تنها کمکی به کاهش قیمت نکرده، بلکه منجر به افزایش قیمت نیز شده است که شاید ریشه آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علاوه بر کمبود ارز، باید در وجود بروکراسی‌های پیچیده در این بازارگاه جستجو کرد.

سلحشور می‌گوید: شرکت پشتیبانی امور دام کشور هم 10 تا 15 درصد در توزیع نهاده دولتی نقش دارد  که نمی‌تواند بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تأمین کند.

وی به وجود آدم‌های خاص و ویژه در بدنه وارد کنندگان بخش خصوصی نیز اشاره کرد که حدود 70 تا 80 درصد واردات بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به دست گرفته‌اند و البته از آنها هم حمایت ویژه‌ای می‌شود. با این حال نهاده‌های بی کیفیت هم وارد کشور می‌شود و یا در انبارهای غیر استاندارد خراب می‌شود و همین‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تولید کنندگان با قیمت دو برابری مجبورند خریداری کنند.

مشروح این گفتگو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با هم می‌خوانیم:

فارس: وضعیت تأمین نهاده دامی در کشور چگونه است و چرا این مشکلات به وجود آمده است؟

سلحشور: مشکل تأمین ارز از پارسال که تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی به سختی انجام گرفت نمایان شد. البته ما شرایط تحریم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درک می‌کنیم و متوجه سختی‌های تأمین ارز هستیم، اما از آنجایی که 75 الی 80 درصد ذرت و نیز بیش از 90 درصد دانه‌های روغنی و خیلی از اقلام دیگر وابسته به واردات است، در صورت عدم تخصیص ارز مشکلاتی برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان ایجاد می‌شود. بانک مرکزی از مهر سال گذشته ارز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خوبی تأمین نکرد و طی این مدت بخش خصوصی یا با اعتبار ویژه خود و یا با ارز آزاد نهاده‌های دامی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وارد کردند و این نهاده‌ها در بنادر جنوبی و شمالی دپو شدند. در بخشی از موارد هم واردات ریلی بوده و برخی افزودنی‌ها هم توسط کامیون وارد کشور شد. در حال حاضر بیش از 2 میلیون تن نهاده به دلیل عدم اختصاص ارز از سوی بانک مرکزی در گمرکات و بنادر کشور رسوب کرده و ترخیص نمی‌شود.

20 روز پیش توسط 4 نهاد گمرک، بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گیری شد بخش خصوصی 90 درصد نهاده‌های واردشده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با اعتبار خودشان در بازار توزیع کنند و بانک مرکزی طی سه ماه آینده ارز آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بپردازد. برخی کالاها هستند که 5 تا 6 ماه رسوب داشته  و ترخیص نشده‌اند که البته وجود بروکراسی‌ها هم در این عدم ترخیص کالا مؤثر بوده است.

اخیرا شنیده‌ام که بخشی از ذرت ترخیص شده اما مشکل عمده تولید کنندگان کمبود سویا است و کنجاله سویا و دانه روغنی به اندازه کافی نداریم. موضوع دیگر سامانه بازارگاه است که راه اندازی شده تا فروشنده و خریدار نهاده‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آنجا داد و ستد کنند، اما اخیرا شرکت پشتیبانی امور دام کشور هم به آن نظارت می‌کند. به تازگی در استان‌ها گفته‌اند که معاونت بهبود تولیدات دامی هم باید نظر بدهد و همه اینها یک بروکراسی ایجاد کرده و باعث شده قیمت نهاده‌ها به جای آنکه کاهش پیدا کند، افزایش یابد. در حقیقت نهاده‌ها دقیقا مثل خودرو شده است، هرجا دولت دست می‌گذارد باعث بحران می‌شود که البته راهکار این است که نظارت دولت باید نامحسوس بشود و شرایط مداخله نداشته باشد. به محض این که سویا در بازارگاه عرضه شد قیمت آن از 2700 به 5500 تومان در هر کیلو رسید.

مشکل دیگر این است که از اسفند ماه یعنی طی سه ماه گذشته هیچ نهاده‌ای در کارخانجات به جز سبوس یارانه‌ای ندادند. بنابراین کارخانه‌ها نمی‌توانند خوراک تهیه کنند و این نهاده‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به طور مستقیم به مرغداران و دامداران دادند و در هیچ جای دنیا چنین روشی وجود ندارد که خوراک‌ را فرآوری نشده مستقیم به مرغدار یا دامدار بدهند. این نهاده‌ها باید قبلا در کارخانه‌ها تبدیل به خوراک بشوند که در این حالت خوراک با کیفیتی تهیه می‌شود که ارزش غذایی بالایی دارد و محصولات دامی که تولید می‌شود نیز با کیفیت خواهد بود.

کارخانه‌هایی که سرمایه گذاری کرده‌اند می‌توانند بهره‌وری بالایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایجاد کنند و ضریب تبدیل را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش دهند و تا حدود زیادی مانع خروج ارز از کشور شوند، اما متأسفانه دولت برای این که صدای 50 هزار دامدار و مرغدار بلند نشود، ترجیح می‌دهد به خواسته‌های آنها برسد، در حالی که اگر به 500 کارخانه‌دار رسیدگی کند تا آنها خوراک تهیه کنند اتفاقا صدای 50 هزار دامدار و مرغدار بلند نخواهد شد.

فارس: آیا نهاده‌هایی که وارد می‌شود کیفیت لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند؟ چون خبرهایی بود که این نهاده‌ها بی کیفیت و خراب هستند.

سلحشور: خوراک‌ها مشکل دار هستند. نهاده‌هایی که شرکت پشتیبانی امور دام وارد می‌کند اصلاً کیفیت ندارد چون انبارهای استاندارد ندارد و برخی از این انبارها هوادهی لازم و مناسب هم ندارد و ماندگاری 6 ماهه نهاده در این انبارها د باعث می‌شود اگر نهاده‌ای هم بی کیفیت نباشد در این انبارها بی کیفیت شوند. پشتیبانی امور دام کشور هم تنها 10 تا 15 درصد نهاده بازار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توزیع می‌کند و حدود 85 درصد مرغداران مجبور هستند از بازار سیاه تأمین کنند.

فارس: گفتید شکل گیری بازارگاه قیمت نهاده‌ها افزایش یافته و در برخی موارد حتی دو برابر شده است، دلیل آن چیست؟

سلحشور: قیمت سویا دو برابر شده و ذرت هم 20 درصد افزایش یافت است، دلیل آن شاید این است که با راه اندازی بازارگاه برای توزیع نهاده‌ها، احساسی در تولید کنندگان ایجاد شده که این نهاده‌ها به حد کافی نیست، البته دلایل دیگری هم برای افزایش قیمت در بازارگاه وجود داشت؛ این که عرضه و تقاضا هماهنگ نبودند، یعنی میزان عرضه بسیار کم شده بود. از سوی دیگر بانک مرکزی هم که ارز برای ترخیص این کالاها اختصاص نمی‌داد، باعث می‌شد قیمت در داخل افزایش یابد.

فارس: در مورد نظارت‌ها بر این بازارگاه‌ و یا به عبارتی به بروکراسی پیچیده آن اشاره کردید که هم شرکت پشتیبانی امور دام و هم معاونت بهبود تولیدات دامی در خرید و فروش این نهاده‌ها نظارت می‌کنند، آیا این هم بر افزایش قیمت‌ها تأثیر گذاشته است؟

سلحشور: قطعا. همین طور است، اما اگر کالا در بازار عرضه شود این مشکلات وجود نخواهد داشت. در حال حاضر ارز برای ترخیص وجود ندارد و به همین دلیل کسی هم جرات نکرده سویا وارد کند. از سوی دیگر واردکنندگان به دلیل نبودن انبارهای مناسب نیز از واردات این محصول اکراه داشتند. در حال حاضر نیز بیشتر واردات توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

فارس: سهم واردات دولت و بخش خصوصی چقدر است؟

سلحشور: بخش خصوصی در حال حاضر راحت‌تر از دولت وارد می‌کند و نقش آنها در واردات پررنگ‌تر است. دولت تنها 15 درصد نهاده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ توزیع می‌کند و بقیه بر عهده بخش خصوصی است و باید برای تقویت امنیت غذایی کشور از بخش خصوصی حمایت شود.

فارس: آیا در بخش خصوصی آدم‌های خاصی هم وجود دارد که بخش زیادی از واردات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهند.

سلحشور: بله وجود دارند و این یک اشتباه استراتژیک است. ما به جای آنکه از 100 نفر حمایت کنیم از یک نفر حمایت کردیم، که اگر این طور نبود آنها می‌توانستند در شرایط تحریم به کمک دولت بیایند، اما اکنون شرایط ویژه است و باید حتی از این گونه افراد هم تشکر کرد. از پتانسیل ایشان هم باید استفاده کرد.

فارس: چند درصد واردات بخش خصوصی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آقای خاص انجام می‌دهد؟

سلحشور: 70 تا 80 درصد.

فارس: حمایت‌های ویژه‌ای که گفتید از این آدم خاص انجام می‌شود چگونه است؟

سلحشور: در تخصیص ارز، تیک‌ زدن‌ها و امثال آنها این فرد رعایت و حمایت می‌شود و البته امضاهای طلایی هم وجود دارد. این فرد حتی با پول خودش هم وارد نمی‌کند، از سه ماه پیش پول نهاده ذرت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از تولید کنندگان می‌گیرد و با پول آنها وارد می‌کند.

فارس: آیا دولت حتی اگر پول هم نداشته باشد نمی‌تواند مثل همین آقای خاص پول از تولید کننده بگیرد و مثل ایشان وارد کند؟

سلحشور: احتمالا نمی‌تواند یا نمی‌خواهد انجام دهد.

فارس: اختصاص ارز دولتی چه میزان در تأمین نهاده و قیمت آن در بازار مؤثر بوده است.

سلحشور: امروز ارز دولتی یک مفسده است و باید برداشته شود. گرچه می‌دانیم مثل بنزین اگر یارانه آن برداشته شود گران خواهد شد، اما دولت باید فکری کند. بارها گفته‌ایم که می‌توان آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت کارت اعتباری در اختیار مصرف کننده نهایی برای خرید کالاهای اساسی بدهند. در این حالت بسیاری از فسادها برداشته خواهد شد. البته انصافا این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم بگویم بسیاری از وارد کنندگان خوراک دام واقعا با مشکلات زیادی این محصولات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در شرایط تحریم می‌آورند؛ مثلاً 17 تا 20 درصد فقط هزینه انتقال پول می‌دهند. بعضی موقع محصول آنها 6 ماه روی دریا است و هزینه دموراژ می‌پردازند. اما واقعیت این است که آن طور که فکر می‌شود یارانه ارز 4200 تومان سر سفره مردم نمی‌آید.

فارس: دلالی و واسطه گری تا چه اندازه در بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی نقش داشته است؟

سلحشور: واقعیت این است که دلالی و واسطه‌گری لازم است و در همه دنیا به آن هویت داده و پذیرفته‌اند، حتی پروانه هم صادر می‌کنند، اما متأسفانه در کشور ما کاملا بی نظم است و به این دلال‌ها هویت داده‌اند و بی نظمی در حوزه واسطه گری و دلالی در ایران قیمت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بالا می‌برد. از آنجایی که بانک‌ها هم به تولید کنندگان وام نمی‌دهند و آنها هم پول برای تامین نهاده ندارند در بیشتر مواقع تولید کنندگان به دام دلال‌ها می‌افتند و چاره‌ای ندارند جز آنکه از آنها کمک بگیرند.

فارس: این دلال‌ها چقدر در بالا بردن قیمت نهاده‌ها نقش دارند؟

سلحشور: نقش آنها 15 تا 20 درصد است، اما شده که حتی برخی از مرغداران نیز نهاده سهمیه‌ای یا دولتی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز در بازار بفروشند.

فارس: مگر آنها تولید کننده نیستند و نیاز به این نهاده‌ها ندارند؟

سلحشور: چرا، شاید آنها کمتر از یک درصد باشند و از کارخانه‌ها دریافت می‌کنند.

فارس: پس آنها در حقیقت افراد ویژه رانت خواری هستند که نهاده دولتی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به قیمت آزاد می‌فروشند و برای خودشان نیز تأمین می‌کنند.

سلحشور: بله همین طور است.

فارس: ماجرای ذرت‌های آلوده به کجا رسید؟ بالاخره این ذرت‌ها وارد کشور شد؟

سلحشور: سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی کشور گفته‌اند باید از کشور خارج شود، اما واقعیت این است که بسیاری از کالاها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ما خودمان در داخل خراب می‌کنیم. انبارهای مناسب نداریم و استاندارد نیستند و باید زیرساخت‌های مناسب برای انبارداری و ذخیره فراهم شود. برخی از این کالاهای فاسد قابل استفاده نیستند و باید معدوم شوند اما برخی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توان با افزودنی‌ها و استرلیزه کردن دوباره به چرخه مصرف آورد.

فارس: قیمت مصوب نهاده‌ها و قیمت‌های عرضه شده در بازار سیاه چگونه است؟

سلحشور: مثلاً قیمت مصوب ذرت کیلویی 1500 تومان است اما در بازار سیاه 2500 تومان به فروش می‌رسد. سویا 2400 تومان است اما 5500 تومان می‌فروشند. جو نیز 1350 تومان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کیلویی 2500 تومان معامله می‌کنند. در این میان برخی رانندگان هم سوءاستفاده می‌کنند و کرایه‌های بالاتری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درخواست می‌کنند، مثلاً قیمت کرایه کامیون از بندر امام(ره) تا خراسان رضوی 230 هزار تومان بود که اکنون 380 هزار تومان می‌خواهند.

فارس: این مشکلات تا چه اندازه در تولید مرغ، تخم مرغ و محصولات دامی تأثیر گذاشته است؟

سلحشور: واقعیت این است هر اندازه که تولید کننده امروز ضرر می‌کند در تولید آینده آن تأثیر منفی خواهد گذاشت و در حقیقت امنیت غذایی کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به خطر می‌اندازد. امروز مرغدار در هر کیلو 2500 تومان ضرر می‌کند. کارخانجات شیر پول دامدار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با چند ماه تأخیر و با حداقل نرخ می‌دهند و اثرات این در چند ماه آینده خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان خواهد داد. باید امروز جلوی این بی برنامگی‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیریم. مثلاً در حالی که نیاز کشور به جوجه ریزی 100 تا 110 میلیون بود معاونت بهبود تولیدات دامی اجبار کرد که 150 میلیون در اسفند ماه جوجه ریزی شد که 30 درصد بیشتر از نیاز بود و باعث کشتن جوجه‌ها شد. ما به هیچ عنوان با جوجه کشی و از بین بردن موجود زنده موافق نیستیم، اما باید طوری برنامه ریزی شود که چنین اتفاقات ناگواری نیفتد.

چرا نهاده‌های دام ۱۰۰درصد گران شد؟

ئیس هیئت مدیره اتحادیه کارخانجات دام،طیور و آبزیان ادامه داد:در ماه های اخیر همچنین شاهد هستیم که برخی از کشورهای صادرکننده غلات مانند روسیه به دلیل شیوع ویروس کرونا صادرات خود را محدود کرده اند که این امر نیز در وضعیت تامین نهاده های دامی تاثیر گذار است.

کسری 50 درصدی نهاده های دامی در فروردین

وی تصریح کرد: به طور میانگین ماهانه به 600 هزار تومان ذرت و 300 هزار تومان کنجاله سویا برای تامین خوراک دام و طیور در کشور نیازمند هستیم که بخش غالب آن از طریق واردات تامین می‌شود اما در فروردین ماه سال جاری با کسری 40  تا 50 درصدی مواجه شدیم که منجر به افزایش تقاضا در بازار و بالا رفتن صد درصدی قیمت برخی از اقلام علوفه ای شده است.

وی یادآور شد: در حالی که قیمت مصوب هر کیلوگرم  کنجاله سویا 2450 تومان و ذرت 1500 تومان است اما این اقلام علوفه ای در بازار به قیمت های 5 هزار تومان و 2 هزار و 300 تومان به دست مصرف کنندگان می رسد.

کیهانی  اظهار داشت: بخشی از نهاده‌های دام و طیور وارد شده نیز در گمرک باقی مانده و با توجه به عدم اختصاص ارز ، رسوب کرده است.

این مقام مسئول گفت:  در ماه های بعد از شیوع کرونا هزینه های حمل و نقل داخلی نیز افزایش یافته است به طوری که برای نقل و انتقال هر کیلوگرم نهاده دامی  از بنادر به شمال کشور بالغ 380 تومان کرایه طلب می‌شود در حالی که نرخ مصوب  آن 220 تومان است.

وی افزود: در این شرایط رانندگان درخواست کرایه بیشتری دارند و مرغداران ،مرغداران و کارخانجات خوراک دام نیز با توجه به آنکه نیاز مبرم به علوفه دارند  مجبور به پرداخت هزینه های بیشتری هستند.

ترفند تجار برای دور زدن نرخ مصوب نهاده های دامی

رئیس هیئت مدیره کارخانجات تولید کننده خوراک دام،طیور و آبزیان ادامه داد: برخی واردکنندگان نهاده های دام و طیور با وجود اینکه نهاده ها  را با ارز 4200 تومانی وارد کرده و مکلف به فروش آنها به نرخ مصوب هستند اما برای فروش محصولات خود تقاضای قیمت های بیشتری می کند.

وی افزود: برخی وارد کنندگان برای اینکه بتوانند محصولات خود را بالاتر از نرخ مصوب به فروش برسانند، دو شماره حساب به متقاضیان  خرید ارائه می دهند تا در یک شماره حساب، هزینه نهاده دام به نرخ مصوب و در حساب دیگر ما و تفاوت  مورد نظرشان را دریافت کنند.

کیهانی با اشاره به اینکه  در حال حاضر در بنادر کشور نیز نهاده های دامی با قیمت بالاتری از نرخ مصوب به فروش می رسد گفت: با این وجود از خریداران تعهد نامه هایی مبنی خرید نهاده با نرخ مصوب گرفته می شود تا ادعای مبنی بر مابه التفاوت نداشته باشندو خریداران نیز با توجه به  نیاز و ضرورت، مجبور به تن دادن به این امر هستند.

وی یادآور شد که دولت برای رفع این مشکل  به تشکل‌های تولیدی پیشنهاد کرده بود که خود اقدام به واردات نهاده‌های مورد نیاز کنند، اما در مقام عمل نه تنها حمایت نمی شوند بلکه  چوب لای چرخ تشکل‌های تولیدی برای واردات گذاشته می‌شود که منشاء آن در وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی است.

وی گفت: تشکل های تولیدی برای واردات خوراک نهاده های دامی مورد نیاز خود به موقع تأمین ارز نمی‌شوند و نمی‌توانند در این شرایط با واردکنندگانی که  امکانات خاص خود را نیز دارد رقابت کنند.

کیهانی اظهار داشت: از زمانی مسئولیت اختصاص ارز واردات نهاده های دام و طیور از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صنعت، معدن و تجارت سپرده شده  مشکلات تشکل‌های تولیدی برای واردات نهاده ها بیشتر شده و اولویت واردات به بازرگانان داده می شود.

وی افزود: وزارت صمت در واقع حامی تجار و بازرگانان است و حمایتی از  تشکل های تولیدی بخش کشاورزی ندارد؛ امید می رود در سال جهش تولید مشکلات تولید کنندگان مرتبط با بخش دام، طیور و آبزیان مرتفع شود.

 

دمای بالا،تراکم زیاد،تهویه نامناسب و کمبودغذای کافی از دلایل کانی بالیسم جوجه هاست

محمدجعفرپور رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ورامین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ورامین در خصوص خودخوری جوجه‌ها در مرغداری و دغدغه مرغدارها، اظهار کرد: بالا بودن دمای محیط  یکی از عوامل خودخوری جوجه‌ها است که اگر مکانی که پرنده‌ها را در آن نگهداری می‌شود از دمای بالایی برخوردار باشد می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد بیماری یکدیگر خواری شود.

وی ادامه داد: ازدحام در یک محیط محدود و تراکم زیاد پرنده‌ها در یک نقطه باعث می‌شود که آن‌ها بعد از مدتی شروع به نوک زدن یکدیگر کنند که این مورد را می‌توان به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کانی بالیسم طیور در نظر گرفت.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ورامین افزود: هنگامی که مرغ ها و سایر پرنده‌ها تحت تأثیر فاکتورهای استرس و ترس قرار گیرند یک حالت تهاجمی در آن‌ها پدیدار می‌شود.

جعفرپور بهره گیری از سیستم تهویه مناسب و هوای مطبوع و اکسیژن در محیط را یکی از مهم ترین موارد برای پیشگیری از ایجاد بیماری کانی بالیسم دانست و ابراز داشت: عدم بهره‌گیری از دانه‌خوری و آب‌خوری به تعداد کافی در مکانی که پرنده‌ها را نگهداری می‌کنند به ناچار تجمع ایجاد خواهد کرد.

وی تأکید کرد: عدم تأمین غذای کافی و کمبود برخی مواد نظیر نمک برای پرنده‌ها به مدت طولانی در فرآیند پرورش خلل ایجاد خواهد کرد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ورامین یکی دیگر از دلایل خودخوری جوجه‌ها را پرورش گونه‌ها و نژادهای متعدد در یک مکان دانست و گفت: اگر گونه‌های مختلفی از پرنده‌ها را در یک محیط نگهداری کنید به دلیل کنجکاوی پرنده‌ها برخی اقداماتی می‌کنند که می‌تواند زمینه لازم برای پرخاش و کانیبالیسم را ایجاد کند.

جعفرپور در پایان خاطرنشان کرد: این بیماری اشکال مختلفی دارد که گاهاً پرنده خود را نوک زده و زخمی می‌کند و بعضاً به پرنده‌های اطراف خود نوک می‌زند.

استفاده از فضای مجازی از اولویت های دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد است

در اولین جلسه شورای اداری دامپزشکی استان که با رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تشکیل گردید، مدیرکل دامپزشکی استان ضمن تسلیت حادثه ناو کنارک و شهادت جمعی از ارتشیان جمهور ی اسلامی ایران  گفت: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا سیاست های سازمانی را تحت شعاع قرار داد و ما را مجبور به استفاده از روش های نوین در ارائه خدمات به جامعه هدف نموده است.
بهمنش گفت:با توجه به پیشرفت ارتباطات ، طیف وسیع و متنوع شیوه های ارتباطی و اطلاع رسانی باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا راه های ارتباطی گسترده تری برای تعامل بهتر دامپزشکی با مردم و بهره برداران را فراهم نمائیم.وی از تشکیل کارگروهی تخصصی دراین زمینه متشکل از معاونین ، روابط عمومی ، انفورماتیک، ارزیابی عملکرد، بازرسی و … در هفته های آتی بمنظور استفاده از خرد جمعی خبر داد و گفت: باید جلسات شورای اداری و سایر جلسات فنی را بصورت هفتگی و در قالب ویدئو کنفرانس برگزار نمائیم تا ضمن پیشبرد اهداف سازمانی بتوانیم به تحقق اجرای مدیریت سبز بیش از پیش جامع عمل بپوشانیم.
وی به استفاده از ظرفیت صدا و سیما نیز در آگاهی بخشی به جامعه در این برهه از زمان اشاره کرد و گفت: کارشناسان دامپزشکی و روسای ستادی برنامه های خود را در قالب برنامه های رادیو و تلویزیونی بصورت آموزش های ترویجی تدوین و ماهانه حداقل ۲ برنامه ترویجی را پیش بینی و اجرا نمایند.وی در بخشی از سخنان خود به موضوع صرفه جویی همه همکاران در مصارف انرژی و اعتبارات در سالجاری پرداخت و گفت: با توجه به محدودیت های اعتباری و لزوم رعایت مدیریت سبز شایسته است همکاران با هماهنگی معاونین ماموریت های اداری را تاجایی که امکان داشته باشد هدفمند نموده  تا خللی در ارائه خدمات بهداشتی درمانی به بهره برداران وارد نشود.
بهمنش در پایان این جلسه مجدداً بر رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فواصل هوشمند اجتماعی و ارائه خدمات به جامعه هدف تاکید و خواستار ارائه پیشنهاد و طرح های نو حتی در زمان پسا کرونا در محیط کار دامپزشکی توسط همکاران شد.