آینده درخشان بازار سلامت حیوانات خانگی/ نگاهی به یک تحلیل اقتصادی

افزایش سرانه مصرف گوشت و شیر و علاقه روزافزون مردم جوامع مختلف به نگهداری حیوانات خانگی، سبب رشد بازار سلامت حیوانات شده و می‌شود.

0

به گزارش خبرنگار دامپزشک نیوز_ «اقتصاد سلامت حیوانات» و بررسی روندهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی آن به یکی از زیرشاخه‌های جاافتاده در علوم اقتصادی تبدیل شده است. این شاخه نوین، محصول علم دامپزشکی نیست اما گرایش‌های مختلف صنعت دامپزشکی، بیش‌ازپیش به استفاده از دستاوردهای آن وادار می‌شوند. هدف اصلی این گرایش از اقتصاد، قبل از هر چیز کمک به شرکت‌های تولیدکننده در زمینه دامپزشکی است.

گزارش تهیه شده توسط شرکت معتبر و شناخته‌شده ریپورتس اند دیتا (reports and data) نشان می‌دهد که حجم بازار سلامت حیوانات تا سال ۲۰۲۶ به ۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید. عامل اصلی این رشد، توجه بیشتر دولت‌های کشورهای مختلف به صنایع مرتبط با تولید اقلام دامپزشکی است. افزایش سرانه مصرف کشور و شیر و علاقه بیشتر مردم جهان به نگهداری حیوانات خانگی هم به نوبه خود گردش مالی این بازار بزرگ را افزایش می‌دهند. پیشرفت‌های فناورانه عامل دیگری است که بازار سلامت دام را داغ‌تر می‌کند. به نظر می‌رسد که هیچ یک از زیرشاخه‌های دامپزشکی به اندازه بخش حیوانات خانگی رشد نداشته باشند.

رکن اساسی اقتصاد سلامت دام (و به‌تبع آن جوامع انسانی) تدوین و تعدیل برنامه‌های سلامت دام و کنترل بیماری‌هاست. شماری از بیماری‌های دامی به‌طور مستقیم روی سلامت انسان هم اثر می‌گذارند. بررسی وضعیت سلامت دام‌ها به‌منظور تشخیص بیماری‌های دام به‌مراتب ارزان‌تر، کارآمدتر و آسان‌تر از کنترل بیماری در انسان است و هزینه‌های درمانی دولت‌ها را به شکل معناداری کاهش می‌دهد. در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین یافته‌های این گزارش پژوهشی نگاه می‌اندازیم.

  • واکسن‌ها، خوراک و افزودنی‌های غذایی و رویه‌های تشخیص مهم‌ترین بخش‌های بازار سلامت حیوانات هستند.
  • پیش‌بینی می‌شود که حجم بخش واکسن‌‌ها تا سال ۲۰۲۶ حدود ۴. ۷ درصد رشد داشته باشد.
  • هاری، امراض ناشی از پاروویروس‌ها و روتاویروس‌ها و تورم کبد بیشترین موارد استفاده از واکسن‌های حیوانات را به خود اختصاص داده‌اند.
  • واکسن‌ها نقش قابل‌توجهی در کاهش نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ّ‌ها دارند.
  • بازار، بسته به نوع حیوانات به دو بخش تقسیم می‌شود: مولد و خانگی.
  • پیش‌بینی می‌شود که بازار حیوانات خانگی و خدمات مربوط به سلامت آن یکی از سریع‌ترین نرخ رشدها را داشته باشد ( حدود هفت و نیم درصد).
  • حوزه «سلامت روانی حیوانات خانگی» هم رشد خواهد کرد:

به‌عنوان‌مثال با دستکاری و افزایش مقدار ترشح تستوسترون می‌توان تپش قلب آنها را تنظیم کرد، از فشار خون کاست و در نهایت بر آرامش و خونسردی آنها افزود.

  • بازار براساس نوع مصرف دارو به دهانی، موضعی، پیوندی و تراپوستی تقسیم می‌شود.
  • پیش‌بینی می‌شود که بخش داروهای تراپوستی بیشترین نرخ رشد ( ۱. ۷ درصد) را تا سال ۲۰۲۶ تجربه کند.
  • بازار بسته به کانال توزیع و فروش به داروفروشی‌های خرده‌پا، فروشگاه‌های بزرگ، تجارت الکترونیک و بیمارستان‌ها/ کلینیک‌های دامپزشکی تقسیم می‌شود.
  • در سال ۲۰۱۸ سهم بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها در اقتصاد سلامت حیوانات ۴۵ درصد بوده است.
  • بازار بر اساس نوع کاربران نهایی به چند نوع تقسیم می‌شود: آزمایشگاه‌ها، کاربران شخصی و بیمارستان‌ها/کلینیک‌ها. پیش‌بینی می‌شود که نوع دوم بیشترین نرخ رشد را داشته باشد.
  • پیش‌بینی می‌شود که منطقه آسیا- اقیانوسیه بیشترین نرخ رشد را تا سال ۲۰۲۶ داشته باشد (۷ درصد). دلیل اصلی این موضوع، پیشتازی کشورهای این منطقه در عرصه صنعت داروسازی دام است.
  • چند عامل دیگر دست‌به‌دست هم داده است که این منطقه بیشترین نرخ رشد را داشته باشد: افزایش نرخ نگهداری حیوانات خانگی در میان کشورهای ناحیه و به تبع آن افزایش حیوانات مبتلا، اقتباس سریع فناوری‌های نوین و نیاز روزافزون به رویه‌ّ‌های تشخیص بیماری.
  • در حال حاضر شرکت‌های بزرگ بازار سلامت حیوانات عبارت‌اند از: زنوتیس الانکو، بایر، مریال، بیوجنیس باگو، کوا سنتی، نئوژن، هاسکا، ترمو فیشر ساینتیفیک و نوارتیس.
  • همه این شرکت‌ها روی تولید واکسن‌ها، انگل‌زداها، ضدعفونی‌کننده‌ها، افزودنی‌های خوراکی دارویی، مسکن‌ها و آرامبخش‌ها، داروهای مربوط به کنترل و مدیریت باروری تمرکز کرده‌اند.
  • ادغام، خرید شرکت‌های کوچک و شراکت از جمله مهم‌ترین راهبردهای شرکت‌ّ‌های فعال برای حضور بیشتر و بهتر در بازارهای جهانی است.

سوال اینجاست که آیا در ایران هم می‌توان به رونق اقتصادی در دامپزشکی حیوانات خانگی هم امیدوار بود؟ گفته می‌شود که این بخش حداقل در شهر تهران اشباع شده است. آیا واقعا این گونه است؟ پاسخ این سوال را باید از فعالان این حوزه پرسید. دکتر پیام حبی، عضو جامعه دامپزشکان ایران و رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران چندی پیش در پاسخ این سوال اظهار داشت: «این تصور اشتباه است. بازار اشباع نشده و ما باید به سمت تخصصی تر شدن پیش برویم و به طور مثال بیمارستان تخصصصی اندام حرکتی و یا بیمارستان تخصصی چشم  را تاسیس کنیم. شهرستان ها هم باید از دامپزشکی عمومی به سوی فعالیت های اختصاصی بروند».

خبرنگار دامپزشک نیوز: شاپور پشابادی

انتهای پیام/